سارا زهیری- جعل اخبار به نام خبر اصلی و نقش رسانه ها در همکاری با دولت ها

23 دی 97 - ان آی تی وی نیوز

یان سنکلر از رابطه "بی بی سی" با دولت پنهان پرده برداری می کند و نشان میدهد چگونه این خبرگزاری سرکوب "سوء ظن" و حمایت از مداخله نظامی در خارج از کشورها را حمایت می کند.

ماه گذشته "ریتولا شاه" یک برنامه بحث برانگیز در سرویس جهانی بی بی سی تحت عنوان "فاکس نیوز" - خبرهای جعلی- تهدیدی برای دموکراسی ارائه کرد!

آنطور که دیده شد بحث بر روی تلاش های روسیه برای نفوذ در جامعه غربی و سیستم های سیاسی متمرکز بود.

دکتر کاتلین بیلی طی برنامه سوالی را مطرح می کند "که آیا ایالات متحده در فعالیت های مشابه دخیل بوده است؟".

یک شخصیت ارشد اداره اطلاعات و تحقیقات وزارت امور خارجه ایالات متحده در دهه 1980، این موضوع را  رد کرد:

"ما [ایالات متحده] قطعا بودجه، بوروکراسی یا تعهد فکری به انجام چنین چیزی نداریم."

کارل میلر، مدیر پژوهشی مرکز تحلیلی رسانه های اجتماعی در دمو، نیز فعالیت های غرب را زیر سؤال برد:

"من فکر می کنم که کشورهای غربی این کار را به عنوان نوعی ابزار سیاست خارجی انجام می دهند تا اینکه از سوی دولت های مستبد".

یکی از پیشنهادات مهمان برنامه برای مقابله با اخبار جعلی "خواندن اخبار روزنامه نگاران واقعی" بود. (احتمالا بی بی سی).

با کنار گذاشتن این روایت خودخواهانه مهمان برنامه به یک طرف، به این نکته باید توجه داشت که بی بی سی و به ویژه سرویس جهانی بی بی سی نسبت مستقیم با پروپاگانداهای دولت بریتانیا دارد.

تام میلز درکتاب خود به نام "بی بی سی: اسطوره خدمت به عموم" با استناد به اسنادی گفته است: بی بی سی مستقیما توسط دولت (وزارت امورخارجه بریتانیا) تامین مالی می شود.

به گفته دکتر تام میلز (مدرس جامعه شناسی و سیاست در دانشگاه آستون) بی بی سی "به طور خاص" رابطه  بسیار نزدیکی با اداره تحقیقات اطلاعاتی (IRD) داشته است - "اداره تبلیغات (پرپاگاندا) وزارت امور خارجه به ویژه برای تقویت احساسات ضد کمونیستی در سمت چپ".

یان کوبین، روزنامه نگار تحقیقاتی گاردین در ایالت کالیفرنیا طی مطبی در ژوییه 2018 گزارش داد: در سال 1948، که یکی از بزرگترین و بهترین سالهای بودجه دهی بخش های اداره امور خارجه بود، تا زمانیکه در سال 1977 بر اساس دستور [وزیر امور خارجه دیوید اوون] کلا تعطیل شد.

در بررسی دفتر امور خارجه دفتر امور خارجه در سال 1963 از کار گروه مخفی آمده است:

هدف اصلی پروگاندای غیر قابل تحملی از طریق رسانه های IRD است - به عنوان مثال در مطبوعات، احزاب سیاسی ... و تعدادی از جوامع. "

طبق نظر پل لاشمار و جیمز اولیور تمرکز بر ایالات جماهیر شوروی و تاثیر آن بر سراسر جهان از رموز موفقیت سرویس مخفی بریتانیا بوده است. آنها بودجه عظیمی به بی بی سی تزریق کردند و این خبرگزاری را در سراسر دنیا راه اندازی کردند.

برنامه ریزی برای سرویس خارج از کشور بی بی سی (که در سال 1965نام آن را به سرویس جهانی تغییر یافت) "در مشاوره نزدیک با اداره امور خارجه و ادارات اطلاعات (سرویس مخفی) این کشور توسعه یافت".

به نظر می رسید محتوای بی بی سی در نحوه برخورد با شخصیت های خاورمیانه کاملا تحت هدایت FO [دفتر امور خارجه] می باشد. سیمون کالیِر در این زمینه در پایان نامه دکترای خود سوالی را مطرح می کند: آیا بی بی سی و تیم خبری او قادر بودند یا برایشان مطلوبتر بوده است که با دولت مردان و سخنگویان آنها در کشورهای خارجی با شیوه ای آرامتر یا شدیدتر برخورد کنند؟!!

از مشهورترین ایفای نقش های بی بی سی شاید سرنگونی دولت مصدق در ایران باشد. بی بی سی با سکوت خبری خود یا بی تفاوتی خبری خود نسبت به نقشی که دولت های آمریکا و انگلیس در سرنگونی دولت مصدق بازی می کردند توانست کمک شایانی به سرنگونی دولت ملی گرای مصدق نماید.

مارک کورتیس،  درکتاب خود که در 2003 منتشر شد و "شبکه فریب: نقش واقعی بریتانیا در جهان" نام داشت نوشته است" آن شب بخش فارسی بی بی سی پخش خبر خود را نه با اصطلاح معمول خود بلکه با اسم رمز عملیاتی آژاکس شروع کرد: «اینجا لندن است و اکنون ساعت دقیقا ۱۲ نیمه شب است».

ماجرای اعتراف بی.بی.سی به دخالت در کودتای 28 مرداد این گونه بود: شبکه چهار رادیوی بی.بی.سی در روز 22 آگوست 2005 برنامه ­ای از سری برنامه­ های موسوم به «داکیومنت/ سند» با عنوان «یک کودتای خیلی بریتانیایی» پخش کرد. در این برنامه که توسط «مایک تامپسون» مجری و برنامه ساز شناخته شده این شبکه تولید شد و بعدا چندین جایزه رسانه ­ای هم دریافت کرد، تصریح شد قبل از کودتا گوینده خبر بی.بی.سی فارسی با اعلام جمله «اکنون ساعت دقیقا 12 نیمه شب است» به جای جمله همیشگی «اکنون ساعت 12 نیمه شب است» پیامی رمزی به شاه و همراهانش برای اطمینان بخشیدن به آنان و نشان دادن آمادگی لندن برای عملیات کودتا دادند. 

بدین ترتیب بی.بی.سی فارسی ناچار شد به این حقیقت اعتراف کند و در فیلم مستندی که به مناسبت کودتای ۲۸ مرداد توسط این شبکه‌ فارسی ‌زبان پخش شد، برای نخستین بار به نقش بی.بی.سی به عنوان بازوی پروپاگاندای دولت انگلیس در ایران و ایجاد کودتا برای براندازی دولت دکتر مصدق اعتراف کرد.

راوی این برنامه در سخنانی تصریح کرد: «دولت انگلیس از رادیوی فارسی‌ زبان بی.‌بی.‌سی برای پیشبرد پروپاگاندای خود علیه مصدق استفاده کرد و مرتبا مطالبی بر ضد مصدق از این شبکه­ ی رادیویی پخش می‌شد، به حدی که کارکنان ایرانی رادیوی فارسی ‌زبان بی.‌بی.‌سی به خاطر این حرکت دست به اعتصاب زدند.» 

بدین ترتیب در ۲۸ مرداد 1332 سرلشکر زاهدی با پشت­ گرمی آمریکا و انگلیس و حمایت­ های رسانه­ ای بی.بی.سی توانست با محاصره خانه مصدق نخست وزیر ایران و اشغال مکان­ هایی چون رادیو، دولت مصدق را سرنگون کند.

اگرچه ، IRD به طور رسمی با نفوذ خارجی نگران بود،علاقه شدیدی به سیاست های داخلی بریتانیا نیز داشت. از جمله درگیری های ایرلند شمالی و همچنین مبارزه علیه افرادی که مورد سوظن بودند کمونیست یا عضوی از اعضای اتحادیه های کارگری باشند.

درک رابطه بین بی بی سی و IRD ، و بطور گسترده تر دولت بریتانیا بسیار مهم است. عدم افشای ارتباط آنها با دولت و مبهم نگاه داشتن آن میان اساتید و نخبگان تا اذهان عمومی کاملا عمدی بوده است.

لاشمار و اولیور بر این نکته تاکید کرده اند: اکثر مدیران بی بی سی به یک مدرسه عمومی رفته اند و با همکاران خود در وزارت خارجه ناچارا از یک پل عبور کرده اند. ... هر دو گروه (مدیران بی بی سی و همکاران وزارت خارجه) به یک باشگاه می روند و درک مشترکی از منافع ملی دارند!

در همین زمینه دکتر میلز به طور مختصر می نویسد:

"در طول دوره جنگ سرد، بی بی سی ... توزیع کننده مواد تبلیغاتی در همکاری نزدیک با دولت بریتانیا بود."

سارا زهیری- 23 دی 97

منابع: مقاله دکتر یان سنکلر- منتشر شده در Morning Star 9 January 2019

آرشیو مستندهای صدا و سیما






پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *